VISUELL IDENTITET

En visuell identitet är som ett ansikte utåt för ett företag, en produkt eller ett varumärke. Den gör det möjligt för människor att snabbt känna igen och associera med just ditt företag eller produkt.

Varumärkesutveckling och kommunikation
Förmedlare av känslor, värderingar och egenskaper

Tänk på den visuella identiteten som en personlighet. Den förmedlar känslor, värderingar och egenskaper som gör företaget, produkten eller varumärket unikt. Den visuella identiteten ökar också igenkänning, förbättrar kommunikation och ger högre kundlojalitet.

Kort sagt: En visuell identitet är en investering i ditt företag. Den bidrar till att bygga ett starkare varumärke, öka försäljningen och därmed uppnå långsiktig framgång.

När vi tar fram visuella identiteter, eller grafiska profiler som också är en vanligt förekommande benämning, gör vi det med utgångspunkt att förstärka exempelvis värderingar, vision och företagskultur.

Östling Creative
har erfarenheten och kunskapen

Östling Creative har under åren tagit fram många visuella identiteter. Såväl komplexa och ”enklare” som efterhand går att bygga vidare på. 

Logotyp & grafisk identitet för Tingsrydsbostäder

Tingsrydsbostäder

En ”enklare” visuell identitet med ny logotyp i fokus.

Casula Saneringsteknik

Visuell identitet och komplett kommunkationskoncept.

Rottne industri

Utveckling av visuell identitet och designmanual med utgångspunkt i befintliga komponenter.

Logotyp för Enerwex i Växjö framtagen av Östling Creative AB.

Enerwex

Logotyp för ingenjörsföretaget Enerwex.

Logotyp för Kulturparken Småland framtagen av Östling Creative AB i Växjö

Kulturparken Småland

Logotyp för Kulturparken Småland.

Logotyp framtagen av Östling Creative i Växjö.

Innovationsdag Småland

Logotyp/symbol samt grafisk profil för konferensen Innovationsdag Småland. På uppdrag av Länsstyrelsen i Kronoberg och Linnéuniversitetet.

Vad gör den visuella identiten så värdefull?

Här är några av de främsta fördelarna med en väl genomtänkt och genomarbetat visuell identitet.

Ökad igenkänning: En konsekvent visuell identitet gör det lättare känna att känna igen ditt varumärke och skilja det från konkurrenternas.

Stärkt varumärkesimage: Din visuella identitet förmedlar dina varumärkesvärderingar och väl genomtänkt kan du skapa en känsla av tillit, kvalitet och professionalism.

Differentiering: I en värld full av varumärken är det viktigt att sticka ut. En unik visuell identitet hjälper dig att skilja dig från konkurrenterna och skapa en distinkt position på marknaden.

Förbättrad kommunikation: En väl genomtänkt visuell identitet gör det lättare att kommunicera ditt budskap på ett tydligt och effektivt sätt. Dina kunder kommer snabbare att förstå vad ditt varumärke står för och vad du erbjuder.

Högre kundlojalitet: När kunder känner igen och gillar ditt varumärke är det mer sannolikt att de blir lojala och återkommer. En stark visuell identitet bidrar till att bygga långvariga relationer med dina kunder.

Ökad försäljning: I slutändan är det ökad försäljning som de flesta företag strävar efter. En stark visuell identitet kan hjälpa till med det genom att bidra till att attrahera nya kunder och stärka lojaliteten hos befintliga kunder.

Den visuella identitetens beståndsdelar

Den visuella identiteten, eller grafiska profilen, består av flera olika element som tillsammans skapar en enhetlig och konsekvent helhet. Här följer några av de viktigaste komponenterna.

Logotyp: Detta är ofta det första man tänker på när man talar om en visuell identitet. Logotypen är en symbol eller text som representerar varumärket. 

Typsnitt: De specifika teckensnitt som används i all kommunikation. 

Färgpalett: En begränsad uppsättning färger som används konsekvent i all kommunikation. Färger har stor påverkan på våra känslor och är också det snabbaste kommunikationsmedlet.

Bildspråk: Stilen på bilder och illustrationer som används. Bildspråket ska vara i linje med varumärkets personlighet och kommunicera de värderingar som man vill förmedla.

Designprinciper (eller grafisk profil): Grundläggande regler för all grafisk kommunikation. Tänk på det som en stilguide som säkerställer att allt från visitkort till webbplatser ser ut att höra ihop och förstärker varumärkets identitet.

RÖster från kunder
kontakt

Hör av dig för ett samtal om hur vi kan bidra till ökad framgång för din organisation!

Fyll i formuläret, ring 0470-34 79 80 eller mejla info@ostlingcreative.se

HÖR av dig för att  starta resan till ett starkare varumärke

0470-34 79 80

20% rabatt!

Östling Creative fyller 20 år och vill fira tillsammans med dig! Därför erbjuder vi 20 procent rabatt på alla våra tjänster som bokas under november.

Passa på att boosta din marknadsföring till ett extra förmånligt pris!