CASE

Länsstyrelsen i Kronobergs län

Vi har genomfört många uppdrag för Länsstyrelsen i Kronobergs län. Ett av dessa är informationskampanj som fick namnet "Hesa Fredrik".

Syftet med Hesa Fredrik var att öka krismedvetenheten och kunskapen i Kronobergs län. Vad är VMA, vilka små och stora kriser kan uppstå? Hur ser man till att vara förberedd för att klara sig själv i några dagar vid större händelser? Samhället har inte resurser för att ta hand om alla.

Koncept, strategi och genomförande

Vi fick i första skedet uppdraget att ta fram ett koncept och en kommunikationsplan för en kampanj – det blev Hesa Fredrik. I ett senare skede fick vi även i uppdrag att ta fram nycklarna för att de olika delarna av kampanjen och slutligen även uppdraget att hålla i hela genomförandet.

Möten och interaktion som huvudingredienser

Resultatet blev en kampanj med fokus på möten och interaktion. Den huvudsakliga kampanjinsatsen var skolturnéer, ett bra sätt att nå den primära målgrupp som vi valde: barn och ungdomar.

Informativ och underhållande webbplats

Dessutom tog vi fram webbplats med bland annat information om olika kriser, spel och quiz. Även en utbildningsportal för lärare med kompletta verktyg för en lektion om krisberedskap.  

Vi tog också fram ett magasin (en analog version av webbplatsen), olika flyers och filmer.

Dramatisering och blåljuspersonal

Skådespelare (Tuffa Tilda och Strukturerade Simon) samt blåljuspersonal (polis, ambulans och räddningstjänst) var de viktigaste ingredienserna i turnéerna.

Med vetenskaplig grund tog vi fram fyra kriskaraktärer (stereotyper) – Tuffa Tilda, Strukturerade Simon, Aningslösa Amanda och Försiktigt Filip. Ett bra sätt att visa på hur förberedda eller inte vi generellt är.

Positivt utfall

Att greppet fungerar har tydligt visats under turnéerna med Hesa Fredrik i skolor, på bibliotek och på gator och torg. Intresset har varit stort, skolorna har berömt projektet och informationen har ”spillt” över till många föräldrar. Webbplatsen var välbesökt (över 100.000 unika besökare totalt) och lokalmedia visade stort intresse – tidningar, radio och tv rapporterade om projektet vid ett flertal tillfällen.

Flera andra länsstyrelser visade intresse för projektet och Göteborgs stad lånade delar ur konceptet för en egen informationskampanj.

Projektet var ett pilotprojekt finansierat av MSB, som efter att först ha haft medelålders kvinnor som målgrupp, senare också anammade barn och ungdomar som en viktig målgrupp för krisinformation.

RÖster från kunder
kontakt

Hör av dig för ett samtal om hur vi kan bidra till ökad framgång för din organisation!

Fyll i formuläret, ring 0470-34 79 80 eller mejla info@ostlingcreative.se

HÖR av dig för att  starta resan till ett starkare varumärke

0470-34 79 80